انواع طبایع

طبع صفرا: طبعی است که در آن شخص در فصل تابستان بسیار متلاطم و بیقرار و داغ است ولی در کلیه فصول احساس گرما را دارد. این شخص در زمستان هم احساس گرما میکند بطوریکه پنجره را باز کرده و کنار آن میخوابد.

کلا طبیعت صفرا گرم و خشک است.

طبع دم(خون): طبعی که در آن شخص در تابستان احساس گرما میکند ولی در بقیه فصول سال حالت نرمال دارد و در زمستان هم کمی احساس سرما میکند.بعبارت دیگر این افراد در فصول گرم احساس گرما و در فصول سرد فقط کمی احساس سرما می کنند. احساس گرما در این گروه معمولا همراه با تعریق است.

کلا طبیعت دم گرم و تر است.

طبع بلغم: طبعی است که در آن شخص در زمستان بیش از حد احساس سرما می کند ولی در بقیه فصول سال نیز بدنش حالت خنک را دارد. او حتی ممکن است در تابستان خیلی گرمش نشود به عبارت دیگر یک فرد بلغمی بر عکس یک فرد صفراوی عمل می کند. این افراد معمولا در تمامی فصل ها نسبت به دیگران لباس بیشتری می پوشند.

کلا طبیعت بلغم سرد و تر است.

طبع سودا: طبعی که در آن شخص فقط کمی در زمستان سردش می شود ولی در بقیه فصول از نظر حرارت احساس بدی ندارد. لذا فرد سودایی از نظر احساس سرما و گرما تقریبا معادل فرد معتدل  المزاج است!

کلا طبیعت سودا سرد و خشک است.

بطور خلاصه در فصول مختلف سال از نظر حرارتی:

صفراوی مزاج همیشه گرم است- بلغمی همیشه سرد

دموی مزاج در فصل تابستان گرمش می شود و بقیه فصول حالت معتدل را حس می کند- و سوداوی در همه فصول سال حالت معتدلی را حس می کند.

 




تاريخ : سه شنبه 9 مهر 1392 | 7:35 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.